Pijlers van ons onderwijs
Leren op De Viermaster
Onze vakken
Op OBS De Viermaster kijken we naar de samenhang tussen de vakken. We leren niet alleen uit boeken, maar ontdekken, ervaren en doen. Zo maken we leren betekenisvol en plezierig voor ieder kind.
Taal, technisch lezen, begrijpend lezen en wereldoriëntatie worden thematisch aangeboden. Hierdoor ontstaat er meer samenhang en verdieping.


De zorg op de Viermaster
Groei en ontwikkeling
De Viermaster is een reguliere basisschool, waar kinderen kunnen leren en groeien binnen de muren van de school. Er zijn op school verschillende mogelijkheden van ondersteuning voor de leerlingen. Deze ondersteuning wordt in eerste instantie altijd binnen de eigen klas georganiseerd. Dit kan zijn in de vorm van een verlengde instructie of verrijking in de klas. Dit wordt basisondersteuning genoemd.
Het is mogelijk dat een kind op sommige momenten net iets meer nodig heeft om te groeien in de ontwikkeling. Er is dan ondersteuning mogelijk vanuit de lichte ondersteuning. Onderwijsassistenten kunnen worden ingezet in de groep en bieden ter plekke ruimte voor extra oefening of verdiepte instructie. Of er wordt een tijdelijke vorm van Remedial Teaching aangeboden. Het kan dan soms voorkomen dat er extra ondersteuning buiten de klas aangeboden wordt. Hierbij gaat het dan om specifieke vormen van ondersteuning. Denk hierbij aan ernstige leesproblemen, taalondersteuning bij anderstalige leerlingen, rekenproblemen, extra uitdaging/verrijking/plusaanbod, werken aan de executieve functies, gedrag.
De Ontdekkers
Op OBS De Viermaster kunnen wij kinderen, die gemakkelijk leren en snel door de lesstof gaan, een compact programma aanbieden in de klas. Daarnaast kunnen wij kinderen een verrijkt programma bieden. Mocht de behoefte aan uitdaging groter zijn, dan hebben wij een Ontdekkersgroep waar kinderen werken aan projecten. We bekijken 2x per jaar of de leerlingen die hieraan deelnemen nog steeds een passende plek hebben in deze groep. Het kan ook voorkomen dat een kind een periode niet aan de Ontdekkers groep deelneemt omdat hij of zij aan haar eigen doelen in de klas werkt.
Ondersteuningsteam
Voor leerlingen die meer dan basis- en lichte ondersteuning nodig hebben, kijken wij samen met ouders op welke manier we kunnen voldoen aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen. Er wordt dan een ondersteuningsteam (OT vergadering) ingepland. Bij dit overleg nemen ouders, de leerkracht, de intern begeleider deel. Daarnaast zal ook Samenwerkingsverband Drechtsteden aansluiten met de onderwijsspecialiste en orthopedagoog. Samen kijken we dan in een gesprek welke mogelijkheden er zijn.
Intern begeleider
Suzanne Maalcke is de intern begeleider op De Viermaster. Zij coördineert de leerlingenzorg, ondersteunt leerkrachten bij het bieden van passend onderwijs en bewaakt de uitvoering van de zorg. Suzanne volgt de ontwikkeling van leerlingen en stemt af met ouders en externe partners wanneer extra ondersteuning nodig is.
Zij is aanwezig op maandag, dinsdag en donderdagochtend en bereikbaar via: internbegeleider@deviermaster.nl.


Sociale vaardigheden
Op OBS De Viermaster verzorgen we preventieve Rots en Water trainingen. Rots en Water is een fysieke weerbaarheidstraining waarin kinderen vooral gaan ervaren (bewustwording) door te doen (bewegen). De training richt zich op bewustwording van eigen kracht en mogelijkheden van het kind en het vermogen om met andere kinderen samen te leren spelen, werken en leven. Rots staat voor het onafhankelijk opstellen en het maken van eigen keuzes en Water staat voor samenwerken, spelen en leven met anderen. Kinderen leren zo in welke situaties zij kunnen kiezen voor het element Rots of Water. Rots en Water wordt aan het begin van het jaar buiten de klas aangeboden en blijft daarna een rode draad in de klas, met een herhaling halverwege het schooljaar.
Ook werken we met het PAD-leerplan. PAD staat voor Programma Alternatieve Denkstrategieën, of zoals we het aan kinderen uitleggen: Proberen Anders te Denken.
Uit onderzoek blijkt dat dit programma echt helpt. Kinderen leren op school niet alleen lezen en rekenen, maar ontwikkelen zich ook sociaal en emotioneel. Ze leren omgaan met gevoelens, samenwerken en zichzelf beter begrijpen.
De PAD-lessen ondersteunen die sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen leren op een positieve manier omgaan met zichzelf en anderen, en problemen zelf op te lossen. Natuurlijk zijn er altijd volwassenen in de buurt als hulp nodig is.
Elke week staat er een PAD-les op het rooster waarbij ze een nieuwe vaardigheid aangeleerd krijgen en/of praten over emoties en gedrag. Daarnaast is er iedere dag (kleuters) of week (groep 3 t/m 8) een kind van de week/dag. Dit kind heeft die week/dag een speciale positie in de groep en krijgt van de klas complimenten. Ook geeft het kind een compliment aan zichzelf. Soms krijgen kinderen tijdens de les een kleine opdracht mee naar huis, zodat u thuis samen kunt oefenen wat in de les aan bod kwam. Binnen PAD behandelen we vier hoofdthema’s. Daarover leest u hieronder meer.
Zelfbeeld
Een gezond zelfbeeld helpt kinderen om met vertrouwen naar zichzelf te kijken, hun kwaliteiten te herkennen en om te gaan met fouten. In de PAD-lessen leren ze stap voor stap wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze belangrijk vinden. Via gesprekken, rollenspellen en reflectie oefenen ze met het benoemen van sterke kanten en het waarderen van zichzelf en anderen.
Zelfcontrole
In de PAD-lessen leren de kinderen hoe ze rustig kunnen handelen als ze ergens boos, verdrietig of bang over zijn. Zo leert uw kind eerst na te denken en daarna pas te doen. We werken daarbij met verschillende hulpmiddelen, zoals de Schildpadmethode voor de kleintjes en de Stoplichtmethode voor de wat oudere kinderen.
Gevoelens
In het PAD-leerplan is het praten over gevoelens een belangrijk onderdeel. We leren de kinderen gevoelens te herkennen, te benoemen en te bespreken. Ze leren de woorden voor verschillende emoties en we praten in de klas over hoe zij en anderen zich in verschillende situaties kunnen voelen. Verder gaan de lessen in op hoe gevoelens invloed hebben op je gedrag. Op die manier dragen we bij om de kinderen te leren over hun gevoelens te praten in plaats van zomaar ergens op te reageren.
Probleemoplossen
Uiteindelijk leert uw kind in de PAD-lessen hoe hij of zij zelf of samen met anderen problemen kan oplossen. Het gaat erom dat de kinderen leren om bij de oplossing van het probleem goed na te denken over de gevolgen die een oplossing kan hebben. Is de oplossing die je kiest alleen voor henzelf voordelig of heb je ook aan de ander gedacht?