Pijlers van ons onderwijs

Stevige basis voor later

Op OBS De Viermaster bieden we een stevige basis, kijken naar wat ieder kind nodig heeft en zorgen dat leren leuk blijft. Zo haalt elk kind het beste uit zichzelf en is klaar voor het voortgezet onderwijs.

We besteden veel aandacht aan de basisvakken. Zo leren kinderen goed lezen, schrijven, rekenen én samenwerken.

Vorming, welzijn en burgerschap

Op OBS De Viermaster leren kinderen ook goed voor zichzelf en anderen te zorgen. Met het PAD-leerplan en Rots en Water leren kinderen omgaan met gevoelens, keuzes en meningen. Zo groeien ze op tot sterke, vriendelijke en betrokken wereldburgers.

Daarnaast ontdekken kinderen de wereld om hen heen en leren ze veilig en slim omgaan met media.

Ontdek en volg je PAD

Op onze school ontdekken kinderen wie ze zijn, wat ze kunnen en waar ze blij van worden. We werken aan persoonlijke ontwikkeling, eigen kracht en het zelf leren maken van keuzes. Ieder kind krijgt de kans om op zijn eigen manier te leren en te groeien, met passende uitdaging en ondersteuning. Zo groeien ze uit tot zelfbewuste, sterke en zorgzame mensen.

Leren op De Viermaster

Onze vakken

Op OBS De Viermaster kijken we naar de samenhang tussen de vakken. We leren niet alleen uit boeken, maar ontdekken, ervaren en doen. Zo maken we leren betekenisvol en plezierig voor ieder kind.

Taal, technisch lezen, begrijpend lezen en wereldoriëntatie worden thematisch aangeboden. Hierdoor ontstaat er meer samenhang en verdieping.

Op De Viermaster werken we thematisch, omdat leren pas echt betekenis krijgt als kinderen begrijpen waaróm ze iets leren. Door vakken als lezen, taal en wereldoriëntatie met elkaar te verbinden binnen aansprekende thema’s, ontstaat er samenhang en verdieping. Kinderen worden nieuwsgierig, betrokken en gemotiveerd om te leren.

Vanaf groep 4 gebruiken we Blink Lezen en Blink geïntegreerd, methodes die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. Lezen, taal, woordenschat en wereldoriëntatie worden hierin gecombineerd aangeboden. Zo ontdekken kinderen bijvoorbeeld via een thema als “Wereldse kinderen” niet alleen meer over andere culturen, maar ze leren ook meer over de geschiedenis, lezen ze verhalen, doen ze onderzoek en leren ze nieuwe woorden in context. Dat maakt leren niet alleen leuker, maar ook effectiever.

Lezen als basis
Op De Viermaster vinden we leesplezier en goed leesonderwijs ontzettend belangrijk. Lezen is de basis voor al het leren – of het nu gaat om taal, wereldoriëntatie of het ontdekken van nieuwe werelden in een boek.

In groep 3 starten we met Veilig leren lezen, een methode die kinderen stap voor stap leert lezen met veel aandacht voor klankherkenning, woordenschat en begrip. Zodra de basis stevig staat, bouwen we daarop verder met Blink Lezen.

We hebben op school een leesspecialist die het leesonderwijs coördineert. Zij zorgt ervoor dat we goed aansluiten bij de behoeften van elk kind, dat leerkrachten ondersteund worden en dat we blijven werken aan een sterke lees- en taalontwikkeling voor iedereen.

Bij ons draait lezen niet alleen om techniek, maar vooral ook om nieuwsgierigheid, begrijpen wat je leest en zin krijgen om verder te lezen. Zo leggen we de basis voor blijvend leren en groeien.

Op De Viermaster vinden we het belangrijk dat kinderen niet alleen goed leren rekenen, maar ook begrijpen waarom ze iets doen. We willen dat ze met zelfvertrouwen en plezier aan de slag gaan met rekenkundige problemen. Rekenen is immers overal: in de winkel, in een recept, in het verkeer en bij het plannen van je dag.

We werken met verschillende methodes, afgestemd op de leeftijd en ontwikkeling van de kinderen:

  • In groep 1 en 2 gebruiken we Met sprongen vooruit. Spelenderwijs ontdekken de kinderen hoeveelheden, patronen en getallen.
  • In groep 3 en 4 werken we met Semsom, een vrolijke en duidelijke methode die kinderen stap voor stap leert rekenen, met veel aandacht voor inzicht en plezier.
  • In groep 5 t/m 8 rekenen we met Snappet. Deze digitale methode sluit goed aan bij het niveau van elk kind en biedt directe feedback. Zo kan ieder kind werken aan zijn of haar persoonlijke leerdoelen.

Wat we op De Viermaster belangrijk vinden, is dat kinderen leren om kritisch te denken, logisch te redeneren, strategieën kiezen en fouten durven maken om ervan te leren. Zo bouwen we samen aan een stevige rekenbasis voor de toekomst.

Binnen ons team hebben we een rekenspecialist. Zij houdt zicht op de doorgaande lijn in het rekenonderwijs, ondersteunt leerkrachten en denkt mee over de beste aanpak voor ieder kind. Zo zorgen we ervoor dat onze rekenaanpak sterk, actueel en afgestemd blijft.

Vanaf groep 3 gaan de kinderen wekelijks naar het sportcentrum Papendrecht voor een gymles. De kinderen worden hierbij gestimuleerd in hun lichamelijke en sociale ontwikkeling. De lessen bewegingsonderwijs worden door een hierin gespecialiseerde leerkracht gegeven.

Schoolsport en avondvierdaagse
Op De Viermaster stimuleren we sportbeoefening. Dit doen we onder andere door schoolsport. Kinderen kunnen zich gedurende het jaar opgeven voor allerlei schoolsportactiviteiten. Denk hierbij aan atletiek, voetbaltoernooien en de Lenteloop. Ook kunnen leerlingen meedoen aan de avondvierdaagse, georganiseerd door speeltuinvereniging De Zonnebloem. De kinderen die hieraan mee willen doen kunnen zich daarvoor opgeven en ontvangen een medaille.

Schoolsportdag
Voor de groepen 7 en 8 is er jaarlijks de schoolsportdag in Papendrecht. Alle groepen 7 en 8 komen dan tezamen op de terreinen van atletiekvereniging Passaat en korfbalvereniging PKC.

Op De Viermaster vinden we het belangrijk dat kinderen ook op creatief gebied de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. We zorgen voor een gevarieerd aanbod waarin kinderen kennismaken met verschillende expressievormen.

Gedurende het schooljaar volgen de leerlingen twee workshops via het Cultuurmenu Papendrecht, waarin vakken als muziek, drama, dans of beeldende vorming aan bod komen. Daarnaast bieden we wekelijks lessen in handvaardigheid of tekenen, en gebruiken we de methode 123Zing voor muziekonderwijs. Hierin leren kinderen onder andere zingen, ritmes herkennen en muziek maken met instrumenten zoals boomwhackers.

Ook binnen de thematische aanpak van Blink geïntegreerd wordt creativiteit gestimuleerd, bijvoorbeeld bij het maken van eindopdrachten waarin kinderen hun kennis op een eigen manier mogen presenteren.

Zo zorgen we voor een evenwichtige ontwikkeling, waarin ook ruimte is voor expressie, verbeelding en het ontdekken van talenten.

Bij OBS De Viermaster vinden we het belangrijk dat onze leerlingen niet alleen leren lezen, rekenen en schrijven, maar ook leren omgaan met de digitale wereld. Mediawijsheid is een vast onderdeel van ons onderwijs, omdat kinderen dagelijks in aanraking komen met internet, sociale media en digitale middelen.

Hoe doen we dat?

Mediamasters: Elk jaar doen we mee aan het landelijke project Mediamasters. Tijdens deze interactieve gameweek leren leerlingen spelenderwijs over onderwerpen zoals online veiligheid, nepnieuws, privacy en sociale media.

Methode Basicly: Met de methode Basicly geven we regelmatig lessen over mediawijsheid. Deze lessen helpen kinderen kritisch en bewust om te gaan met digitale informatie en technologie.

Digitale vaardigheden in de praktijk: Onze leerlingen werken veel met laptops/Chromebooks. Niet alleen voor vakken zoals rekenen, spelling en taal, maar ook bij creatieve opdrachten. Denk aan het maken van PowerPoint presentaties, posters in Canva en onderzoek op internet voor werkstukken/projecten. Zo leren ze niet alleen kennis toepassen, maar ook samenwerken en digitale tools gebruiken op een verantwoorde manier.

Door deze aanpak zorgen we ervoor dat onze leerlingen klaar zijn voor de toekomst: ze leren niet alleen hoe technologie werkt, maar ook hoe ze er veilig, verantwoord en creatief mee om kunnen gaan.

Sociale vaardigheden

Op OBS De Viermaster verzorgen we preventieve Rots en Water trainingen. Rots en Water is een fysieke weerbaarheidstraining waarin kinderen vooral gaan ervaren (bewustwording) door te doen (bewegen). De training richt zich op bewustwording van eigen kracht en mogelijkheden van het kind en het vermogen om met andere kinderen samen te leren spelen, werken en leven. Rots staat voor het onafhankelijk opstellen en het maken van eigen keuzes en Water staat voor samenwerken, spelen en leven met anderen. Kinderen leren zo in welke situaties zij kunnen kiezen voor het element Rots of Water. Rots en Water wordt aan het begin van het jaar buiten de klas aangeboden en blijft daarna een rode draad in de klas, met een herhaling halverwege het schooljaar.

Ook werken we met het PAD-leerplan. PAD staat voor Programma Alternatieve Denkstrategieën, of zoals we het aan kinderen uitleggen: Proberen Anders te Denken.

Uit onderzoek blijkt dat dit programma echt helpt. Kinderen leren op school niet alleen lezen en rekenen, maar ontwikkelen zich ook sociaal en emotioneel. Ze leren omgaan met gevoelens, samenwerken en zichzelf beter begrijpen.

De PAD-lessen ondersteunen die sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen leren op een positieve manier omgaan met zichzelf en anderen, en problemen zelf op te lossen. Natuurlijk zijn er altijd volwassenen in de buurt als hulp nodig is.

Elke week staat er een PAD-les op het rooster waarbij ze een nieuwe vaardigheid aangeleerd krijgen en/of praten over emoties en gedrag. Daarnaast is er iedere dag (kleuters) of week (groep 3 t/m 8) een kind van de week/dag. Dit kind heeft die week/dag een speciale positie in de groep en krijgt van de klas complimenten. Ook geeft het kind een compliment aan zichzelf. Soms krijgen kinderen tijdens de les een kleine opdracht mee naar huis, zodat u thuis samen kunt oefenen wat in de les aan bod kwam. Binnen PAD behandelen we vier hoofdthema’s. Daarover leest u hieronder meer.

Zelfbeeld

Een gezond zelfbeeld helpt kinderen om met vertrouwen naar zichzelf te kijken, hun kwaliteiten te herkennen en om te gaan met fouten. In de PAD-lessen leren ze stap voor stap wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze belangrijk vinden. Via gesprekken, rollenspellen en reflectie oefenen ze met het benoemen van sterke kanten en het waarderen van zichzelf en anderen.

Zelfcontrole

In de PAD-lessen leren de kinderen hoe ze rustig kunnen handelen als ze ergens boos, verdrietig of bang over zijn. Zo leert uw kind eerst na te denken en daarna pas te doen. We werken daarbij met verschillende hulpmiddelen, zoals de Schildpadmethode voor de kleintjes en de Stoplichtmethode voor de wat oudere kinderen.

Gevoelens

In het PAD-leerplan is het praten over gevoelens een belangrijk onderdeel. We leren de kinderen gevoelens te herkennen, te benoemen en te bespreken. Ze leren de woorden voor verschillende emoties en we praten in de klas over hoe zij en anderen zich in verschillende situaties kunnen voelen. Verder gaan de lessen in op hoe gevoelens invloed hebben op je gedrag. Op die manier dragen we bij om de kinderen te leren over hun gevoelens te praten in plaats van zomaar ergens op te reageren.

Probleemoplossen

Uiteindelijk leert uw kind in de PAD-lessen hoe hij of zij zelf of samen met anderen problemen kan oplossen. Het gaat erom dat de kinderen leren om bij de oplossing van het probleem goed na te denken over de gevolgen die een oplossing kan hebben. Is de oplossing die je kiest alleen voor henzelf voordelig of heb je ook aan de ander gedacht?

VIE-Foto-Blobs_002_De zorg

De zorg op de Viermaster

Groei en ontwikkeling

De Viermaster is een reguliere basisschool, waar kinderen kunnen leren en groeien binnen de muren van de school. Er zijn op school verschillende mogelijkheden van ondersteuning voor de leerlingen. Deze ondersteuning wordt in eerste instantie altijd binnen de eigen klas georganiseerd. Dit kan zijn in de vorm van een verlengde instructie of verrijking in de klas. Dit wordt basisondersteuning genoemd.

Het is mogelijk dat een kind op sommige momenten net iets meer nodig heeft om te groeien in de ontwikkeling. Er is dan ondersteuning mogelijk vanuit de lichte ondersteuning. Onderwijsassistenten kunnen worden ingezet in de groep en bieden ter plekke ruimte voor extra oefening of verdiepte instructie. Of er wordt een tijdelijke vorm van Remedial Teaching aangeboden. Het kan dan soms voorkomen dat er extra ondersteuning buiten de klas aangeboden wordt. Hierbij gaat het dan om specifieke vormen van ondersteuning. Denk hierbij aan ernstige leesproblemen, taalondersteuning bij anderstalige leerlingen, rekenproblemen, extra uitdaging/verrijking/plusaanbod, werken aan de executieve functies, gedrag.

De Ontdekkers
Op OBS De Viermaster kunnen wij kinderen, die gemakkelijk leren en snel door de lesstof gaan, een compact programma aanbieden in de klas. Daarnaast kunnen wij kinderen een verrijkt programma bieden. Mocht de behoefte aan uitdaging groter zijn, dan hebben wij een Ontdekkersgroep waar kinderen werken aan projecten. We bekijken 2x per jaar of de leerlingen die hieraan deelnemen nog steeds een passende plek hebben in deze groep. Het kan ook voorkomen dat een kind een periode niet aan de Ontdekkers groep deelneemt omdat hij of zij aan haar eigen doelen in de klas werkt.

Ondersteuningsteam
Voor leerlingen die meer dan basis- en lichte ondersteuning nodig hebben, kijken wij samen met ouders op welke manier we kunnen voldoen aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen. Er wordt dan een ondersteuningsteam (OT vergadering) ingepland. Bij dit overleg nemen ouders, de leerkracht, de intern begeleider deel. Daarnaast zal ook Samenwerkingsverband Drechtsteden aansluiten met de onderwijsspecialiste en orthopedagoog. Samen kijken we dan in een gesprek welke mogelijkheden er zijn.

Intern begeleider
Suzanne Maalcke is de intern begeleider op De Viermaster. Zij coördineert de leerlingenzorg, ondersteunt leerkrachten bij het bieden van passend onderwijs en bewaakt de uitvoering van de zorg. Suzanne volgt de ontwikkeling van leerlingen en stemt af met ouders en externe partners wanneer extra ondersteuning nodig is.

Zij is aanwezig op maandag, dinsdag en donderdagochtend en bereikbaar via: internbegeleider@deviermaster.nl.